Fiets- en Boottochten

Fiets: Oost. Havengebied (A’dam)

Fiets: Oost. Havengebied (A’dam)

Het Oostelijk Havengebied heeft in de jaren ’90 van de 20e eeuw een grootschalige transformatie ondergaan. Voor de ontwikkeling van de eilanden had men duidelijke criteria: architectonische en stedenbouwkundige schoonheid en handhaving van het bestaande wateroppervlak. Daarom trok men voor ieder gebied een externe stedenbouwkundige ontwerper aan. Het gebied is nu een staalkaart van moderne architectuur.

KNSM-eiland en Java-eiland zijn tussen 1874 en 1927 aangelegd als golfbreker ter bescherming van de oostelijke handelskade. Verder boden zij plaats aan rederijen die lijndiensten onderhielden met onder andere Indonesië, Suriname en de Verenigde Staten. 

KNSM-eiland werd ontwikkeld volgens het masterplan van Jo Coenen. Hij koos voor grote bouwblokken, met in het midden een boulevard. Deze woonblokken werden ontworpen door gerenommeerde architecten. Verder werd de bestaande architectuur zoveel mogelijk gehandhaafd en heeft men getracht het industriële karakter van het havengebied te behouden.

Hierna was het Java-eiland aan de beurt. Voor dit smalle eiland maakte Sjoerd Soeters het masterplan, net als KNSM voor 1500 woningen. Bijna alle oude gebouwen werden gesloopt en hij verdeelde het eiland met behulp van grachten in vijf delen; elk deel kreeg een binnentuin met woonblokken eromheen. De schaal hier is kleiner en met zijn tussengrachtjes, pittoreske bruggetjes en op grachtenpanden geïnspireerde architectuur is dit een typisch modern stukje Amsterdam geworden.

Als laatste waren Sporenburg en Borneo, de voormalige rangeerterreinen, aan de beurt. Adriaan Geuze van West 8 ontwierp voor deze twee eilanden een gezamenlijk plan met ruim 1500 laagbouwwoningen en drie grote woonblokken om zo toch de beoogde hoeveelheid woningen te kunnen realiseren en het gebied meer allure te geven. Borneo en Sporenburg werden verder door twee opvallende rode bruggen verbonden. Tenslotte is er een ander architectonisch hoogstandje: de Scheepstimmermanstraat waar eigenaren met architecten zelf hun huizen mochten ontwerpen.

Deze fietstocht kan beginnen en eindigen bij Centraal Station Amsterdam, waarbij we naast het Oostelijk Havengebied ook stil kunnen staan bij de ontwikkelingen op de Piet Heinkade, zoals het Muziekgebouw aan ‘t IJ (3xN, 2005)  en de Passenger Terminal Amsterdam (HOK, 2001).

NB: er is ook een wandeling in dit gebied (zie hier) en een boottocht (zie hier).

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Fiets: West. Havengebied (A’dam)

Fiets: West. Havengebied (A’dam)

In deze fietstocht is er aandacht voor de architectuur aan de westzijde van ’t IJ.

Direct aan het water, op de Zuidelijke IJ-oever ten westen van het Centraal Station, is de laatste jaren een grootstedelijk gebied verschenen met het opvallende Westerdokseiland. In 1999 stelde de gemeente het stedenbouwkundige plan vast voor dit voormalige spooremplacement. Zo moesten er o.a. ruim 900 woningen en 80.000 m2 niet-woonfunctie komen. Dit heeft geleid tot een zeer hoge bebouwingsdichtheid van 328 woningen per hectare in de vorm van vier grote bouwblokken, uitgevoerd in verschillende kleuren baksteen van gerenomeerde bureau’s als Meyer en Van Schooten Architecten, MVRDV, de Architecten Cie. en vele anderen. Ook zien we aan deze zijde de inmiddels wereldberoemde Silodam, eveneens van MVRDV.

 Maar er is meer: zo liggen direct achter Westerdok de Westelijke eilanden: Prinseneiland, Bickerseiland en Realeneiland. De eilanden waren van oudsher een gebied met scheepswerven en pakhuizen en zijn o.a. dankzij buurtprotesten goed bewaard is gebleven. De westelijke eilanden hebben een bijna landelijke sfeer en zijn bepalend geweest voor de nieuwe ontwikkelingen.

 Overigens is het gebied nog volop in ontwikkeling. Zo is in 2012 Wester IJDock gerealiseerd, een multifunctioneel gebouw van 180x60x45 meter in ‘t IJ. En volgende uitbreidingsplannen voor deze zijde van ‘t IJ zullen in ieder geval tot 2020 het gebied blijven transformeren.

NB: er is ook een wandeling in dit gebied: zie hier. 

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Fiets: Centrum Amsterdam

Fiets: Centrum Amsterdam

Een tocht langs de hoogtepunten van Amsterdam: De nieuwmarkt met de Waag, De Dam, de Joodse buurt, Waterlooplein, Leidseplein, het Begijnhof, de grachten en de Jordaan.

Natuurlijk kan de route ook aangepast worden aan uw persoonlijke smaak.

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Fiets: Amsterdam Noord

Fiets: Amsterdam Noord

In deze excursie volop aandacht voor Amsterdam Noord. Na jaren lang voor veel Amsterdammers een bijna vergeten gebied geweest te zijn, gaat daar nu zeker verandering in komen.

Meer

Fiets: IJburg (A’dam)

Fiets: IJburg (A’dam)

IJburg is een een nieuwe wijk in Amsterdam. Op zes kunstmatige eilanden worden hier 18.000 woningen gerealiseerd voor zo’n 45.000 inwoners. De aanleg van de eilanden gebeurt in twee fasen, waarvan het eerste deel nu grotendeels klaar is. Om te voorkomen dat er teveel uniformiteit zou ontstaan, worden de eilanden door verschillende bureau’s ontworpen, denk aan architecten als Frits van Dongen, Liesbeth van der Pol en Claus en Kaan.

Tijdens deze fietstocht bekijken we de verschillende buurten met elk een geheel eigen karakter. Zo zijn er grote bouwblokken met binnenstraten, opmerkelijke waterwoningen en vrije kavels met zeer uiteenlopende architectuur. Een interessante fietstocht waarin we stilstaan bij verschillende visies op stedenbouw en architectuur op dit nieuw aangelegde stukje Nederland.

NB: Er is ook een wandeling in dit gebied: zie hier. 

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Fiets: Nieuwe Bijlmermeer (A’dam)

Fiets: Nieuwe Bijlmermeer (A’dam)

De Bijlmermeer is een woonwijk in Zuidoost Amsterdam en is het grootste modernistische bouwproject van Nederland.

Gebouwd in de jaren ´60 en ´70 van de 20e eeuw, trok de wijk veel aandacht vanwege de grote hoeveelheid hoogbouw: tien-verdiepingen hoge flats stonden in lange stroken tussen het groen. Verder was er een stricte scheiding tussen wonen, werken en recreëren en waren de wegen verhoogd aangelegd.

Al snel bleek de ‘Stad van Morgen’ echter niet zo succesvol als men had verwacht: leegstand, onveiligheid en een laag voorzieningenniveau zorgden ervoor dat de wijk al snel met veel problemen kampte.

Daarom begon men in de jaren ’90 met een grootscheepse vernieuwingsactie. Een deel van de hoogbouw werd gesloopt en vervangen door laagbouw, andere flats werden juist gerenoveerd waarbij de ruime opzet van de wijk behouden bleef. Verder werd een deel van de wegen terug gebracht tot het maaiveld en zijn voorzieningen gerenoveerd of er bijgekomen.

Daarnaast is het station Amsterdam Bijlmer ArenA (2007) geopend: een architectonisch hoogstandje voortgekomen uit een samenwerking van Jan van Belkum (Arcadis Architecten) en Neven Sidor (Grimshaw Architects), bekroond met de BNA architectuurprijs “Gebouw van het jaar 2008″. Ook het Jinsopaviljoen (2010) van Cepezed is inmiddels voltooid. En vergeet de organische architectuur van Alberts & Van Huut en het kleurrijke werk van Sjoerd Soeters niet.

De Bijlmer: nergens vind je zulke uiteenlopende visies op stedenbouw en architectuur bij elkaar als hier.

NB: er is ook een wandeling in dit gebied. Verschil tussen de wandeling en de fietstocht: bij de wandeling is er meer gelegenheid om uitvoerig stil te staan bij de idealen van de Bijlmer, bij de fietstocht is er meer mogelijkheid om meer nieuwe projecten te bekijken.

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Fiets: Gouden Eeuw (A’dam)

Fiets: Gouden Eeuw (A’dam)

In deze fietstocht staan we stil bij de bloeiperiode van Amsterdam: de 17e eeuw.

Een eeuw waarin Amsterdam tot de grootste steden van Europa behoorde en een stormachtige bouwperiode meemaakte. Het is de periode van de aanleg van de Grachtengordel en de Jordaan, de glorietijd van de Vereenigde Oostindische Compagnie en West-Indische Compagnie en een bloeiperiode voor de kunst met onder andere Rembrandt. Gedurende deze wandeling hoort u over deze geschiedenis en de 17e eeuwse samenleving en bekijken we mooie grachtenpanden van de nieuwe adel. Daarnaast bespreken we het Paleis op de Dam, 17e eeuwse kantoorpanden en staan stil bij de grootschalige stedebouwkundige ontwikkelingen van deze eeuw. Natuurlijk ook aandacht voor de oorzaken die leidden tot het einde van de Gouden Eeuw.

NB: deze architectuurfietstocht heeft een sterke geschiedkundige ondertoon. Overigens is er ook een wandeling met dit thema: zie hier 

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Fiets: Centrum Den Haag

Fiets: Centrum Den Haag

Een fietstocht langs de hoogtepunten van Den Haag: mooie Art Nouveau panden, Plein en Plaats, het Binnen- en Buitenhof, de Grote Markt met het Souterrain, Spuiplein met het Lucent Danstheater en het stadhuis, de relatief nieuwe wijk de Resident en natuurlijk de recente ontwikkelingen in het Wijnhavenkwartier en het Centraal Station DH.

Natuurlijk kan de fietstocht aangepast worden aan uw persoonlijke smaak.

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Boot: Grachten & Amstel (A’dam)

Boot: Grachten & Amstel (A’dam)

De unieke grachtengordel is niet voor niets sinds 2010 Unesco werelderfgoed!

In de 17e eeuw, de Gouden Eeuw, was Amsterdam hoog toe aan uitbreiding. Vanaf 1613 begon men met de aanleg van de grachtengordel met haar klinkende namen als Prinsen-, Heren en Keizersgracht.

Meer

Boot: Oost. Havengebied (A’dam)

Boot: Oost. Havengebied (A’dam)

Het Oostelijk Havengebied heeft in de jaren ’90 van de 20e eeuw een grootschalige transformatie ondergaan. Voor de ontwikkeling van de eilanden had men duidelijke criteria: architectonische en stedenbouwkundige schoonheid en handhaving van het bestaande wateroppervlak. Daarom trok men voor ieder gebied een externe stedenbouwkundige ontwerper aan. Het gebied is nu een staalkaart van moderne architectuur.

KNSM-eiland en Java-eiland zijn tussen 1874 en 1927 aangelegd als golfbreker ter bescherming van de oostelijke handelskade. Verder boden zij plaats aan rederijen die lijndiensten onderhielden met onder andere Indonesië, Suriname en de Verenigde Staten. 

KNSM-eiland werd ontwikkeld volgens het masterplan van Jo Coenen. Hij koos voor grote bouwblokken, met in het midden een boulevard. Deze woonblokken werden ontworpen door gerenommeerde architecten. Verder werd de bestaande architectuur zoveel mogelijk gehandhaafd en heeft men getracht het industriële karakter van het havengebied te behouden.

Hierna was het Java-eiland aan de beurt. Voor dit smalle eiland maakte Sjoerd Soeters het masterplan, net als KNSM voor 1500 woningen. Bijna alle oude gebouwen werden gesloopt en hij verdeelde het eiland met behulp van grachten in vijf delen; elk deel kreeg een binnentuin met woonblokken eromheen. De schaal hier is kleiner en met zijn tussengrachtjes, pittoreske bruggetjes en op grachtenpanden geïnspireerde architectuur is dit een typisch modern stukje Amsterdam geworden.

Als laatste waren Sporenburg en Borneo, de voormalige rangeerterreinen, aan de beurt. Adriaan Geuze van West 8 ontwierp voor deze twee eilanden een gezamenlijk plan met ruim 1500 laagbouwwoningen en drie grote woonblokken om zo toch de beoogde hoeveelheid woningen te kunnen realiseren en het gebied meer allure te geven. Borneo en Sporenburg werden verder door twee opvallende rode bruggen verbonden. Tenslotte is er een ander architectonisch hoogstandje: de Scheepstimmermanstraat waar eigenaren met architecten zelf hun huizen mochten ontwerpen.

Deze boottocht kan beginnen en eindigen bij Centraal Station Amsterdam, waarbij we naast het Oostelijk Havengebied ook stil kunnen staan bij de ontwikkelingen op de Piet Heinkade, zoals het Muziekgebouw aan ‘t IJ (3xN, 2005)  en de Passenger Terminal Amsterdam (HOK, 2001). 

NB: er is ook een wandeling in dit gebied (zie hier) en een fietstocht (zie hier).

<< terug naar overzicht “Fiets- en Boottochten”.

Meer

Boot: Rondje IJ (A’dam)

Boot: Rondje IJ (A’dam)

Het gebied rondom het IJ is volop in ontwikkeling. Oorspronkelijk essentieel voor de ontwikkeling van Amsterdam, werd zij door de bouw van het Centraal Station Amsterdam eind 19e eeuw afgesneden van de Amsterdamse binnenstad. Haar oevers werden gebruikt voor scheepsbouw, pakhuizen en rederijen, functies die in de loop van de 20e eeuw steeds meer overbodig werden.

Meer